Saturday, January 8, 2011

Cara menyimpan susu perahan

Alhamdulillah, aqif dah almost 2 months, n aku masih dapat fully bf dia...semoga aku dpt fully bf aqif sekurang2nye 6 bulan...fully, means mmg xcampur FM la...kalau dpt 6 bulan tu pon aku dah bersyukur sgt2...tp lps 6 bulan tu kalau aku masih kental n aqif still demand, aku akan terus fully bf dia n xcampur lansung FM...amin...hehehe... k, berbalik pada tajuk entry kali ni, actually, dah lama sebenarnye aku mencari jawapan utk soalan di atas ni...Alhamdulillah, lps explore blog kawan2, jmp lak entry ni... Ni saje simpan as future refernce n untuk sharing jgk... Thanks, puan nadxoxo...=)

SOALAN:
Berapa lama susu saya boleh bertahan dalam:
a) Suhu bilik
b) Peti ais (1 pintu)
c) Peti ais bawah (2 pintu)
d) Peti ais atas (2 pintu)
e) Deep freezer

JAWAPAN:
Lama mana bertahannya susu ibu bergantung kepada suhu peti ais, cuaca di Malaysia, dan juga kekerapan kita membuka tutup peti ais. Banyak pendapat mengenai soal berapa lama susu boleh bertahan ini. Jadi jawapan ini telah Ummi sesuaikan dengan suhu di Malaysia dan juga berdasarkan kekerapan kita membuka tutup pintu ais dan juga pengalaman Ummi sendiri (setelah dibuat experiment n error berkali2). So inilah jawapan Ummi yang Ummi rasakan paling sesuai:

a) Suhu bilik - Boleh bertahan selama 4 jam atau paling lama 5 jam sahaja (Ummi dah buat experimen pun sbb Ummi expressing pumping)

b) Peti ais (1 pintu) - Paling lama bertahan selama 2 minggu sahaja. Kerana suhu bagi peti ais 1 pintu berbeza dengan yang 2 pintu. Ini kerana peti ais 2 pintu jika dibuka pintu bawah, susu di bhg atas tidak berubah. Sedangkan peti ais 1 pintu merangkumi kedua-dua bahagian sekaligus.

c) Peti ais bawah (2 pintu) - Paling lama bertahan selama 72 jam tetapi Ummi lebih suka amalkan 48 jam sahaja.

d) Peti ais atas (2 pintu) - Paling lama bertahan selama 3-6 bulan, bergantung kepada kekerapan membuka pintunya. Semakin kerap dibuka, semakin kurang jangka hayatnya. Ummi ambil 3 bulan sahaja.

e) Deep freezer - Paling lama bertahan selama 6-12 bulan. (Lamakan? Subhanallah). Juga bergantung kepada kekerapan pintunya di buka.

Info tambahan: Susu dari peti ais yang telah di cairkan (thawed), hendaklah digunakan dalam tempoh 24 jam dari ianya cair sepenuhnya. Dan apa yg Ummi paparkan di atas hanyalah sebagai panduan sahaja. Apapun sekiranya susu kalian masih tidak berbau dan tidak berubah rasa (kita lebih tau dah basi ke belum), walaupun sudah terlebih tarikh, ianya masih selamat digunakan. InsyaAllah. Dan harus juga Ummi ingatkan bahawa susu yg disimpan di bahagian dalam peti ais adalah lebih baik dari yang disimpan di tepi pintu peti ais.

SOALAN:
Berapa lama susu yang telah dipanaskan boleh digunakan?

JAWAPAN:
Ummi lebih suka bahagikan kepada 2 keadaan:

a) Susu fresh (susu yg di sejukkan di bahagian bawah peti ais) - Selepas dipanaskan, jika baby dah minum, bertahan selama 1-2 jam. Dan jika baby tak minum lagi, bertahan 3-4 jam.

b) Susu beku (thawed) - Selepas dipanaskan, bertahan 1 jam sahaja dan sekiranya tidak habis perlu dibuang.

Susu yang telah diminum baby tidak boleh digunakan semula kerana air liur baby juga ada bacteria dan enzyme. Dan mengapa susu beku bertahan sekejap berbanding susu fresh? Ini adalah kerana proses pembekuan tu sebenarnya mengubah/memusnahkan beberapa komponen dlm susu.

SOALAN:
Bagaimana cara terbaik untuk panaskan susu ibu?

JAWAPAN:
Sebenarnya the best way adalah dengan merendam botol susu ke dalam air suam selama 2 atau 3 kali sehingga suhunya menyamai suhu badan. Dan sekiranya ingin memudahkan kerja, boleh juga di panaskan menggunakan warmer. Harus diingat, JANGAN panaskan susu dengan merebus susu dengan air yg menggelegak, menggunakan microwave dan melebihi suhu 70 degree celcius. Ini akan merosakkan khasiat yang terdapat dalam susu tersebut.

SOALAN:
Bolehkah saya mencampurkan susu jam 2 petang dengan 6 petang?

JAWAPAN:
Sebenarnya Ummi tidak berapa menggalakkan untuk susu dicampurkan. Tetapi sebagai panduan kerana kuantiti pengepaman adakalanya tidak sama, kadang-kadang sedikit dan adakalanya banyak.

So, jawapan Ummi ialah BOLEH. Dengan syarat:
1. Susu-susu yg dicampurkan itu hendaklah dalam tempoh 24 jam sahaja. Maksudnya masa perahan tarikh yg sama.
2. Susu yg baru diperah hendaklah disejukkan terlebih dahulu dalam bekas lain sekitar 2-3 jam. Apabila suhu kedua-dua susu yg ingin dicampurkan tersebut telah sama, baru lah boleh di campurkan keduanya.

SOALAN:
Bolehkah susu yang saya baru perah, kemudian saya berikan anak saya minum. Tetapi tidak habis. Bolehkah saya simpan bakinya di dalam peti ais dan saya panaskan semula untuk di gunakan?

JAWAPAN:
Actually Ummi tidak begitu menggalakkannya tetapi berdasarkan pengalaman Ummi sendiri, BOLEH. Dengan syarat:

Contoh: Kita pam dapat sekitar 4 oz, asingkan 2 oz untuk anak minum dan 2 oz standby kalau tak cukup. Susu yg belum diminum ini masih boleh disejukkan dan di panaskan semula untuk digunakan. Dan bagi yg telah diminum tadi, Ummi tak galakkan simpan sebab campuran air liur baby turut mengandungi bakteria dan enzyme. Kita lebih tahu banyak mana anak kita perlukan. So, asingkan siap-siap.

9 comments:

  1. hrp2 nnt dna pn bleh fully bf baby.sronok tgk SIL pnya stok susu.bnyk giler

    ReplyDelete
  2. tue la...mmg nak sgt fully BF...mmg dah pasang niat dari tahu pregnant lagi..hhehehe...

    ReplyDelete
  3. ni detail punya explanation tentang milk storage ni..bagus utk panduan..takde la terlalu umum kan..cuma lebih baik kalau disokong oleh pakar/bahan rujukan kan..

    doa2 kalau disahkan pregnant, hendak fully bf baby..

    ReplyDelete
  4. best2 entry ni, suka! kadang2 mmg sllu confuse tau. kalau tak kisah, bole x bagi link puan nadxoxo ni tak firuz??

    ReplyDelete
  5. Salam..nak tanyer la..klu susu yang dicairkan guna warmer perlu dicairkan terlebih dahulu atau leh terus dari frozen milk..

    ReplyDelete
  6. Salam... nk tnya.. klu lpas pam susu ibu tahan brapa lm? Dan klu lps pam bby mnum susu ibu tahan brapa lm?

    ReplyDelete
  7. masyaallah.. perkongsian info yg sgt amat mmbantu sy.. tm ksh ummi dr seorang ummi :) mg Allah berkati ummi n keluarga n bg keupayaan terus menerus pd ummi utk bf anak2 ummi...love~ :))

    ReplyDelete
  8. info yg berguna utk ibu2 yg masih xfaham mgenai simpanan ebm..lawat blog sya http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/ trma kasih

    ReplyDelete
  9. Info yang berguna.terima kasih =)

    ReplyDelete