Friday, November 4, 2011

Passport Aqif

Salam...

Alhamdulillah....passport aqif dah siap....:) Mummy n Papa dia punya dah ada, so tggl aqif punye jela... Actually, utk buat passport ni siap sejam je.... tp aritu ada masalah technical, so siap dlm masa 2 hari... Utk ibu2, yang nak buat passport utk baby korg (2 tahun ke bawah), ni ada sikit info :

1. Sediakan 2 keping gmbr....
Utk aku, aku rase better korg siap2 g tgkp  gmbr kt kedai gmbr yg korg biasa...sbb at least leh pilih2 gmbr yg terbest... kitorg ni, oleh kerana tgkp kt situ jgk, almaklumlah org ramai menunggu turn, then dgn aqifnye yg xmo duk diam... (tgkla, sampai terteleng2 ha gmbr dia)..so redha jela....dah la xdpt CD...tension je....


2. IC Ibu....
Yg ni actually aku xtau la, mmg wajib IC ibu or dia nak IC org yg settlekan hal passport ni... Oleh kerana hubby aku duk jaga aqif n aku yg settlekan, dia mintak IC akula...So, aku assume mmg kene bg IC ibula ek....heheh

3.Isi form (korg kene isi form dulu, baru leh ambik no)

4.Sekejap je tggu, then no dah kene pggl... Bg form and IC aku... Dia tanya nak buat berapa tahun...
   2 tahun = RM100
   5 tahun = RM150

5. Pastu diorg akan pggl nama utk buat bayaran....

6. Lps dah buat bayaran, letak resit kat kaunter kutipan.... Then korg jln2 selama sejam dua...

7. Then ready for collection... Tadaa..... kalau nak casing passport, harga dia RM2...


Ok, rasenye itu je....

Till then, daaa...
Wassalam..

No comments:

Post a Comment